De Dierenopvang Amsterdam meldde een aantal dagen geleden dat er op de quarantaine afdeling meerdere kittens besmet bleken te zijn met kattenziekte en zijn overleden. De uitbraak van kattenziekte heeft zich voorlopig beperkt tot het asiel, maar dat wil niet zeggen dat het niet op andere plekken in de stad kan voorkomen. U kunt uw kat beschermen tegen kattenziekte door middel van een vaccinatie. Is uw kat momenteel nog goed beschermd?

Kattenziekte wordt veroorzaakt door een virus. De ziekte is zeer besmettelijk en kittens en jonge katten zijn extra gevoelig. Hoewel mensen niet besmet kunnen raken, kunnen zij de ziekte door contact met besmette katten wel overdragen op andere katten. Ook binnenkatten die geen contact hebben met andere katten, kunnen besmet raken met het virus. Bij kittens is kattenziekte vaak snel fataal, maar ook bij volwassen katten kan het heftig verlopen, soms met dodelijke afloop. De verschijnselen zijn onder andere lusteloosheid, braken, diarree, koorts en een verminderde afweer. Er is geen medicijn tegen virussen, de enige manier om een dier ertegen te beschermen is via het opbouwen van afweer. Een vaccinatie tegen kattenziekte zorgt voor een goede afweer en voorkomt dat dieren ziek worden of sterven aan kattenziekte.

Doordat we katten in Nederland standaard vaccineren tegen kattenziekte, komt de ziekte weinig voor. De laatste jaren zien we echter steeds meer mensen die hun kat niet (meer) laten inenten. De uitbraak van kattenziekte in het asiel is een gevolg van het dalende percentage katten in de stad die ingeënt zijn. Hoe minder katten geënt zijn, hoe groter kans op uitbraken.

We adviseren kittens te enten op een leeftijd van 9 en 12 weken en opnieuw op een leeftijd van 1 jaar. Hierna geeft het vaccin een jaar lang bescherming tegen niesziekte en 3 jaar bescherming tegen kattenziekte. Is het 3 jaar of langer geleden dat uw kat is ingeënt tegen kattenziekte? Maak dan snel een afspraak voor vaccinatie, zodat uw kat goed beschermd is / blijft tegen kattenziekte!