Niet alleen in de humane gezondheidszorg is heel wat te merken van de crisis. Terwijl de economie voorzichtig weer aantrekt (volgens de economen), merken we daar in de zorg nog altijd niet zo veel van. De crisis heeft rare dingen gedaan met dierenliefde. Ineens zien we weer meer ernstige vlo besmettingen, krijgen we te maken met veel meer dieren die afkomstig zijn van inbeslagnames dan ooit en hebben we zelfs gezien dat enkele mensen hun dier palliatieve zorg onthielden na een ongunstige diagnose. De huidklachten die we te behandelen krijgen zijn veel ernstiger, de gebitsbehandelingen die we moeten uitvoeren zijn veel ingrijpender. Al die potentiële muggen (kleine problemen) die, voor ze bij ons terecht komen, inmiddels olifanten zijn geworden (grote problemen) zijn ons een doorn in het oog.

Voor ons zijn dit dus regelmatig frustrerende tijden. Door een flink eigen risico in de humane gezondheidszorg, stellen veel mensen hun eigen behandelingen uit. Hoe moeten wij dan mensen helpen hun huisdieren tijdig te laten behandelen? Waarom de huisdiereigenaren niet eerder met hun dier komen is niet zozeer een raadsel; ze hopen dat het probleem vanzelf over zal gaan, dat zou immers kosten besparen. In plaats van over gaan, blijkt telkens dat de benodigde zorg bij een uitgestelde behandeling veel uitgebreider en duurder is dan nodig was geweest als de huisdiereigenaren er eerder mee waren gekomen. Iemand overtuigen dat de dierenarts echt niet zo duur is, als je maar eerder komt, is dan bepaald niet gemakkelijk meer.

Preventieve zorg is in andere landen veel meer gebruikelijk dan in Nederland. Hier wordt het vaak gezien als onnodige handelingen. Je behandelt pas als iets ziek is, vooruit denken is er niet meer bij. Een voorbeeld: mensen laten hun dieren steeds minder vaak vaccineren. Dat leidde tot uitbraken van kattenziekte op diverse plaatsen in Nederland. Dit kan alleen als er onvoldoende groepsimmuniteit is, dus onvoldoende veel dieren geënt zijn. Het is een ziekte waarvan vaccineren er voor had gezorgd dat het, tot een jaar of twee geleden, bijna niet meer voorkwam.

Wij voelden ons vrij machteloos om mensen te helpen hun dieren gezond te houden. We zijn immers afhankelijk van het signaleringsvermogen en bereidheid van onze klanten om hun huisdieren tijdig naar de praktijk toe te brengen. Anders weten we gewoon niet of er wat aan de hand is. Hoe konden wij onze zorg laagdrempeliger maken?

Wat we niet wilden was dat we zouden moeten vervallen in de open spreekuren en de strak geplande snelle consulten van twintig jaar geleden; de huisdieren waren allemaal erg gespannen of zelfs boos en lieten zich lang niet zo goed nakijken. U zat vaak lang te wachten op de nodige hulp. Het leverde ons hoofdbrekens op: hoe konden we u helpen met laagdrempelige, regelmatige zorg en zelf niet vervallen in een mindere kwaliteit van haastige zorg?

Het antwoord lijkt zich te hebben aangediend met het Huisdieren ZorgPlan, in wezen een concept dat in het buitenland al lang bestaat. Het gaat niet om een verzekering, maar om een verbond tussen u en onze praktijk: wij bieden voor klanten die dat willen preventieve zorg. U neemt bepaalde producten en diensten van ons af voor een maandelijks bedrag. Daarvoor helpen wij u om problemen tijdig te signaleren en op te lossen. Wij hebben de prijs zo gehouden dat u heel voordelig uw dier optimaal kunt verzorgen. En wij krijgen zo de kans om alle muggen te signaleren en waar nodig te behandelen vóór ze olifanten worden. Omdat u dan trouwe klant bent, krijgt u van ons ook op andere producten en diensten een korting, of de mogelijkheid om op rekening te betalen. De administratie daarvan geven we aan Fa-Med uit handen, zodat wij ons vooral kunnen blijven concentreren op u en uw huisdier. De inhoud van het plan kunt u elders op onze website vinden.

Voelt u er niets voor, dan bent u ook nergens toe verplicht. Wij blijven nog altijd ook de zorg leveren die u van ons gewend bent. Voor diegenen die wel meer zorg willen maar denken het niet te kunnen betalen is dit dan helemaal een buitenkans. Wij hopen zo dat muggen niet meer onnodig olifanten worden.